ilonenhedy.reismee.nl

dag 7en 8: Schoonloo/Sleen en Sleen/Coevorden

Op maandag 17 september 2012 was het alweer voor de derde keer dat Ilonne en ik een stuk Pieterpad gingen lopen. We hadden er zin in en besloten om in de loop van de middag af te spreken op station Zwolle om vandaar uit samen verder te reizen naar het mooie brinkdorp Sleen in Drenthe. Lisa was ook weer van de partij en enthousiast begroette ze mij op het station.

Zo rond 16.00 uur kwamen wij in Sleen aan. Bij de bakker dronken wij buiten op het terras een kopje koffie en ik nam een ijsje terwijl Ilonne een heerlijk schuimtaartje koos. De AH lag naast de bakker dus even later vertrokken wij met een gevulde tas naar onze Bed & Breakfast in Sleen, 'de Sleense Joffers'. Deze mooie B&B ligt enkele kilometers buiten het centrum van Sleen. Na ongeveer 20 minuten wandelen kwamen wij aan. Wij werden erg hartelijk ontvangen door Annelies, één van de Sleense Joffers... :-) Een prachtige tuin, een geweldig mooi ingerichte kamer en een stookhuis waar je gezellig iets kunt eten was ons domein voor de komende 2 nachten. Zowieso een aanrader voor iedereen die dit traject loopt. Heerlijk.

Nadat wij ons tegoed hadden gedaan aan een heerlijk kaasje, een salade en stokbroodje gingen wij redelijk op tijd naar bed. De volgende dag stond namelijk het langste traject van het Pieterpad op het programma namelijk van Schoonloo naar Sleen, 24 kilometer.

Dinsdag 18 september

Om half negen stond het ontbijt klaar voor ons in het stookhuisje. Verse broodjes en verse jus, eitjes en van alles extra om mee te nemen. Tijdens de wandeling is er namelijk geen enkele plaats waar je iets kunt kopen. Dus met de rugzakken gevuld met broodjes en water voor onderweg bracht Annelies ons naar Schoonloo (inbegrepen in 2-daags arrangement). Zo rond 10.30 uur begonnen wij in de regen aan het langste traject van deze LAW.

Bos, bos en nog eens bos, en ook nat bos en geen bankjes.... Maar het was prachtig. Overal paddestoelen en zelfs cantharellen aan de kant van het pad. Prachtige tondelzwammen en met vele kleuren mos begroeide boomstronken. Na de vele lange bospaden verlangde ik wel naar wat meer uitzicht en dat kwam op het einde van de wandeling toen we in de buurt van Sleen kwamen.

Na een snelle boodschap bij AH en smeerseltjes voor Ilonne bij de drogist besloten we om meteen door te lopen naar de B&B voordat de vermoeidheid ons niet meer vooruit zou krijgen. De laatste drie kilometers konden er nog wel bij en vermoeid maar trots arriveerden we na 27 kilometers 'thuis'.

Wij hadden voor die avond een 3-gangen surprise menu besteld bij de Sleense Joffers en we konden zo rond 18.00 uur aanschuiven. We aten een verrassend voorgerecht en een heerlijk hoofdgerecht en het toetje van Annelies, apple crumble, konden wij ook niet laten staan.

Woensdag 19 september

Wederom een heerlijk ontbijtje met extra broodjes om een lunchpakket te maken. Ilonne vond het beter als Lisa die dag niet meer mee zou lopen. Ook omdat de route vooral over wegen ging waar Lisa toch niet los mocht lopen. Wessel kwam Lisa halen en kon zo ook nog even de B&B bewonderen.

Het weer zat mee. Blauwe lucht en een zonnetje. We namen afscheid van de Sleens Joffers en met de rugzak op begonnen wij aan het traject Sleen-Coevorden. Een traject van 21 kilometer. We liepen langs het Oranjekanaal en Ilonne keek af en toe achterom, wat meestal geen goed teken is. Zo ook deze keer niet. Ineens barstte het los. Striemende regen met wind en deze wind hadden wij tegen! Snel kleedden wij ons om en zuslief Ilonne was goed beschermd. Zuslief Hedy wat minder en werd dus ook goed nat.

Toen de regen stopte kwamen wij aan in het plaatsje Dalerveen. Gelukkig was er 1 tentje open met koffie en appelgebak. Wij konden even bijkomen van de regenbui en de spullen laten drogen.

De wandeling naar Coevorden verliep enorm voorspoedig. Dit kwam waarschijnlijk doordat het een afwisselende tocht was en omdat wij inmiddels voor hetere vuren gestaan hadden. Wij waren om goed 15.00 uur al in Coevorden en besloten om snel in de trein te stappen en op tijd thuis aan te komen. Het waren vermoeiende maar inspirerende dagen. Op naar de volgende keer.

Yduif

Toppertjes hoor, als jullie zo door blijven trainen, kunnen jullie zo een voetreis naar Rome maken ;-).